ORIZONTAL : 1)
Această binecunoscută poezie de dragoste, apărută în 1883, începe cu
versurile:
Pe lângă
plopii fără soţ / Adesea am trecut; / Mă cunoşteau vecinii toţi -/ Tu nu
m-ai... –
Pseudonim al lui Al. Vlahuţă.
2)
Tema iubirii şi a suferinţei
capătă o tonalitate tristă chiar de la început:
Pe lângă
plopii fără soţ / ... am trecut
– După ce flacăra iubirii s-a stins:
Căci azi
le semeni tuturor / La umblet şi la port, / Şi te privesc nepăsător / C-un…
ochi de mort.
3)
În
mijloc de codru - ajunse / Lângă teiul... şi vechiu
(Făt-Frumos din teiu)
–
Căci azi le semeni tuturor / La umblet şi la port, / Şi te… nepăsător.
4)
Din Misterele nopţii:
Când din stele auroase /
Noaptea vine 'ncetişor / Cu-... umbre suspinânde, / Cu-... silfe
şopotinde, / Cu-... vise de amor;
(2 cuv.) – Localitate în Egipt.
5) Din Înger de pază:
Iar Făcuşi pe-al meu
înger cu spaimă să sboare, / ..., veghea mea sfântă, amicul fidel?
–
Tânăr îndrăgostit, care cândva suferea şi iubea cu o nelinişte sufletească,
dar, acum, incearca niste sentimente de nepasare, durere, tristeţe şi
singurătate sufletească – Poezia: ..., marire si amor.
6) Şi din Strigoii:
Acuş o
armonie de-amor şi voluptate / Ca molcoma cadenţă a undelor pe...
– În consonanţă cu cea din titlul nostru, e poezia
Adio:
De-acuma nu te-oiu
mai... , / Rămâi, rămâi, cu bine!
– Poftim.
7) Boare, adiere – Mănăstirea unde a fost înmormântat
Stefa cel Mare, invocat de Eminescu în Doina:
Ştefane, Măria Ta,
/ Tu la... nu mai sta,/ Las-arhimandritului / Toată grija schitului.
8) Din O
rămâi :
Şi privind în luna plină
/ La văpaia... lacuri,/ Anii tăi se par ca clipe
(2 cuv.)
–
A trăi din nou, cu sentimentul neînţelegerii fiinţei adorate. 9)
Din Peste vârfuri:
Codru-şi bate frunza
lin,/ Dintre ramuri de... / Melancolic cornul sună
(pl.) –
Siglă pentru ansamblu izolant
din două foi de sticlă.
10)
15 urători! – Institutul Internaţional al Uraniului (siglă)
– Cei care
dezvãluie lucruri neplãcute, dureroase (fig.)
11)
Fiinţa iubită nu a înţeles intensitatea sentimentelor poetului:
O zi din viaţă să-mi fi dat,/ O zi mi-era de-…
–
Alecu Russo
– Un fel de cui.
12) Artă de area versuri, care la Eminescu a atins culmile
desăvârşirii.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
1
|
||||||||||||
2
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
4
|
||||||||||||
5
|
||||||||||||
6
|
||||||||||||
7
|
||||||||||||
8
|
||||||||||||
9
|
||||||||||||
10
|
||||||||||||
11
|
||||||||||||
12
|
P
|
I
|
Dicţionar: ASAL, IGU, IIU, IMV, AEP.
Prof. Nicolae Vicolov
solutia
ALTE CAREURI EMINESCU
Consultarea textului
Pe
langa plopii fără sot Adesea am trecut; Mă cunosteau vecinii toti- Tu nu mai cunoscut. La geamul tau ce stralucea Privii atât de des; O lume toata-ntelegea- Tu nu mai inteles. De cate ori am asteptat O soapta de raspuns! O zi din viata să-mi fi dat, O zi mi-era de-ajuns; O ora să fi fost amici, Să ne iubim cu dor, S-ascult de glasul gurii mici O ora, si să mor. Dandu-mi din ochiul tau senin O raza dinadins, In calea timpilor ce vin O stea s-ar fi aprins; Ai fi trait în veci de veci Si randuri de vieti, Cu ale tale brate reci Inmarmureai maret, |
Un chip de-a pururi adorat Cum nu mai au perechi Acele zane ce strabat Din timpurile vechi. Căci te iubeam cu ochi pagani Si plini de suferinti, Ce mi-i lasara din batrani Părintii din părinti. Azi nici macar îmi pare rău Ca trec cu mult mai rar, Ca cu tristeta capul tau Se-ntoarce în zadar, Căci azi le semeni tuturor La umbra si la port, Si te privesc nepasator C-un rece ochi de mort. Tu trebuia să te cuprinzi De acel farmec sfant, Si noaptea candela s-aprinzi Iubirii pe pământ. |
Aparuta la apusul procesului
creatiei sale,
in 1883,in revista “Familia” ,poezia
“Pe langa plopii fara sot” este dominata de simbolism si de puterea emotionala
a scriitorului.Plopii prezentati in
titlu sunt asociati tristetii,deceptiei si
lacrimilor,insusirea lor de “fara
sot” fiind o posibila analogie la eul liric unic in
genialitatea si caracterul sau
elevat,spiritual si mental,prezentat ca laitmotiv in poezialui Eminescu nu o
singura data,titlul fiind un garant pentru gesturile si
introspectiilesinguratatii.Fiind scrisa in a doua etapa a evolutiei literare a
lui Eminescu,operaprezinta puternice amprente melancolice,de elegie,regret
profund si transpunere intr-un ideal universal valabil al iubirii,sentimente ce
evolueaza gradat,crescendo-uldragostei si al daruirii infinite fiind un element
de recurenta in cazul de fata.George Calinescu spune despre plop ca “da
amintirilor o miscare lenta”,miscarea aceasta fiind
insotita de sublimul prin care
poezia si sentimentele cresc in amplitudine si efectasupra cititorului.Inca de
la inceput se face cunoscuta ideea,aproape simbolica la autor a
iubiriiputernice,caracteristica indragostilor mitici,la care eul liric viseaza
neincetat,capabilade fapte marete,nemainta lnite,ce nu primeste raspuns: “Ma
cunosteau vecinii toti -/Tunu m- ai cunoscut”,“O lume toata -ntelegea-/Tu nu m-
ai inteles”.Aceasta dragoste portretizata cu accente de perfectiune devine
imposibila din pricina naturii celor doiprotagonisti,reprezentanti ale unor
categorii diametral opuse;fata,o reverberatie amediocritatii in plan
sentimental,este o oglinda funesta a iubitei dorite de eulliric,acesta fiind un
caracter supraomenesc,in privinta iubirii,si intensitatii pe care oconfera
acestui sentiment,dovada stand mostenirea ancestrala a ochilor cu care
vedeiubirea ,ce o poarta asupra sa,ca un element neutru imperios necesar: “ Ce mi-i lasara din batrani/Parintii din parinti”.Sperantele eului liric se spulbera din cauza unei
neintelegeri frustrante,cauzate de neintelegerea din partea singurei fiinte pentru careavea pregatita viata vesnica,stare atinsa prin iubirea idealizata de el.Se dezvolta unparallelism pe care se construieste in continuare poezia,bazat pe amplificarea gradatadoua sentimente,de iubire si regret etern.Cadrul in care se desfasoara aceasta idilaeste nepotrivit,unor astfel de povesti;daca pana in acest punct al evolutieilirice,dragostea era acompaniata de un cadru natural,protector,intrat in simbioza sideplina comuniune cu indragostii,acum,imprejurarile sunt fatidice,translucide:”Lageamul tau ce stralucea”,nerecomandate consumarii relatiei dominate de povara ancestrala si transpunere in decoruri utopice,ce transforma iubirea in cel maidezirabil lucru existent pentru eul liric,pentru a carui infaptuire este dispus la sacrificii: “O oara sa fi fost amici […] o oara si sa mor” prin care se evidentiaza intensitatea si importanta infaptuirii idealului.Peisajul conventional nu este inconcordant cu planul iubirii,una ideala se exprima intr-o intimitate cu accente depastel,plina de imagini artistice,pe cand aici,martori la iubirea purtata de eul liriciubitei sunt tertii,vecinii,care toti ii cunosc si ii inteleg sentimentele.
Solutia careului Pe aceeasi ulicioara
1
L
|
2 U
|
3 N
|
4
A
|
5
|
6 A
|
7 C
|
8 E
|
9 L
|
10
A
|
11
S
|
12
I
|
2
A
|
R
|
A
|
E
|
R
|
A
|
A
|
T
|
I
|
N
|
||
3
S
|
A
|
R
|
U
|
T
|
A
|
R
|
E
|
A
|
R
|
C
|
|
4
A
|
A
|
L
|
I
|
T
|
E
|
R
|
A
|
T
|
I
|
E
|
|
5
N
|
S
|
I
|
C
|
I
|
O
|
H
|
A
|
T
|
|||
6
D
|
U
|
L
|
C
|
E
|
S
|
I
|
M
|
N
|
|||
7
U
|
N
|
E
|
I
|
C
|
A
|
N
|
T
|
A
|
G
|
||
8
|
A
|
C
|
O
|
L
|
O
|
A
|
U
|
R
|
A
|
R
|
|
9
E
|
T
|
A
|
I
|
N
|
A
|
N
|
O
|
U
|
A
|
||
10
S
|
C
|
U
|
R
|
T
|
M
|
E
|
A
|
T
|
T
|
||
11
T
|
A
|
R
|
A
|
G
|
O
|
L
|
D
|
O
|
I
|
||
12
E
|
D
|
I
|
N
|
T
|
R
|
E
|
B
|
A
|
R
|
I
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu