ORIZONTAL : 1) Această frumoasă poezie, de o amplă popularitate, este dedicată unui idol feminin cu un chip de-a pururi… / Cum nu mai au perechi – Imaginea iubitei pluteşte într-o atmosferă idealizantă: Cu ale tale braţe reci / Înmărmureai… 2) Epitetul superb din a 5-cea strofă: ochiul tău... – 28 august 1883, când poezia, din titlu, apare în „Familia” lui Iosif Vulcan. 3) Cristian Stan – Chipul angelic al iubitei este sugerat de expresia; glasul gurii… – Cutii pentru buletine de vot. 4) Sentimentul erotic se înscrie în sferă elegiacă: Căci azi le… / La umblet şi la port – Etcetera (abr.). 5) Taifas (fam.) – Pe bolta alburie o stea nu se... , / Departe doară luna cea galbenă - o pată (De câte ori, iubito) – Poezia ... nu cred nici în Iehova. 6) Ai fi… în veci de veci / Şi rânduri de vieţi – Din Adio: Căci astăzi dacă mai ascult / Nimicurile-aceste, / Îmi pare-o veche, de... / Poveste. 7) Mină, monedă de argint grecească – Lipsite de îndrăzneală. 8) Râu în Tunisia – Cascadă (reg.) – A respinge. 9) Alexandru Arşinel – Din Cezara: Un azur întunecos, limpede, transparent, şi numai din când în când câte un nourel alb, ca şi când s-ar fi... lapte pe cer – Intră în temă! 10) Durere sufletească, precum cea pe care o suferă poetul din cauza indiferenţei iubitei (fig.) – Prenumele poetului. 11) Cum nu mai au perechi / … zâne ce străbat / Din timpurile vechi – A fi stăpânit de dorinţa de a o cuceri pe aleasa inimii. 12) Spre final, micimea pământului cioplit în chipul femeii iubite e stigmatizat de la înăltimea spirituală a lui Hyperion: Şi te privesc nepăsător / C-un… ochi de mort – Căci te iubeam cu ochi păgâni / Şi plini de suferinţi, / Ce mi-i lăsară din bătrâni / Părinţii din…
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
1
|
||||||||||||
2
|
||||||||||||
3
|
||||||||||||
4
|
||||||||||||
5
|
||||||||||||
6
|
||||||||||||
7
|
||||||||||||
8
|
||||||||||||
9
|
||||||||||||
10
|
||||||||||||
11
|
||||||||||||
12
|
Prof. Nicolae Vicolov
Consultarea textului
Pe
langa plopii fără sot Adesea am trecut; Mă cunosteau vecinii toti- Tu nu mai cunoscut. La geamul tau ce stralucea Privii atât de des; O lume toata-ntelegea- Tu nu mai inteles. De cate ori am asteptat O soapta de raspuns! O zi din viata să-mi fi dat, O zi mi-era de-ajuns; O ora să fi fost amici, Să ne iubim cu dor, S-ascult de glasul gurii mici O ora, si să mor. Dandu-mi din ochiul tau senin O raza dinadins, In calea timpilor ce vin O stea s-ar fi aprins; Ai fi trait în veci de veci Si randuri de vieti, Cu ale tale brate reci Inmarmureai maret, |
Un chip de-a pururi adorat Cum nu mai au perechi Acele zane ce strabat Din timpurile vechi. Căci te iubeam cu ochi pagani Si plini de suferinti, Ce mi-i lasara din batrani Părintii din părinti. Azi nici macar îmi pare rău Ca trec cu mult mai rar, Ca cu tristeta capul tau Se-ntoarce în zadar, Căci azi le semeni tuturor La umbra si la port, Si te privesc nepasator C-un rece ochi de mort. Tu trebuia să te cuprinzi De acel farmec sfant, Si noaptea candela s-aprinzi Iubirii pe pământ. |
Pe
linga plopii fara sot - Mihai Eminescu infatiseaza ideele unei elegii erotice.
Unde predomina tema iubirii si al suferintei. Anume titlul semnifica un gest al
singuratatii “plopi fara sot” .
In tema poeziei se situeaza si natura care este mai saracacioasa si urbana, reprezentanta prin strazi pustii, ferestre inchise, plopi singuratici. Poezia capata o tonalitate trista chiar de la inceput. Eul liric fiind neinteles si cuprins de o flacara a iubirii.
Imbratiseaza un spatiu mai sumbru iar timpul se plaseaza pe doua planuri temporale, (trecut si present) in acest anturaj si cu trairi melencolice eul liric este coplesit de o gama de sentimente intunecate care vaziaza in timp. Atunci cindva el suferea si iubea cu o neliniste sufleteasca, dar acum el incearca niste sentimente de nepasare durere, tristete si singuratate sufleteasca.
Sugestiile universului identic se bazeaza in primul rind pe motivul iubirii si al tristetei care-l putem numi si un leitmotiv care semnifica o suferinta din cauza dragostei catre o fiinta. Superba imagine-metafora “candela iubirii” sugereaza intensitatea sentimentului trait care a dat nastere unei energii acaparatoare. Iubirea e simtita de poet ca revarsare a flacarii, ca o intensificare a vitalitatii, e contaminarea de sacru si daruire totala. Pe linga plopii fara sot - Mihai Eminescu infatiseaza ideele unei elegii erotice. Unde predomina tema iubirii si al suferintei. Anume titlul semnifica un gest al singuratatii “plopi fara sot” .
In tema poeziei se situeaza si natura care este mai saracacioasa si urbana, reprezentanta prin strazi pustii, ferestre inchise, plopi singuratici. Poezia capata o tonalitate trista chiar de la inceput. Eul liric fiind neinteles si cuprins de o flacara a iubirii.
Imbratiseaza un spatiu mai sumbru iar timpul se plaseaza pe doua planuri temporale, (trecut si present) in acest anturaj si cu trairi melencolice eul liric este coplesit de o gama de sentimente intunecate care vaziaza in timp. Atunci cindva el suferea si iubea cu o neliniste sufleteasca, dar acum el incearca niste sentimente de nepasare durere, tristete si singuratate sufleteasca.
Sugestiile universului identic se bazeaza in primul rind pe motivul iubirii si al tristetei care-l putem numi si un leitmotiv care semnifica o suferinta din cauza dragostei catre o fiinta. Superba imagine-metafora “candela iubirii” sugereaza intensitatea sentimentului trait care a dat nastere unei energii acaparatoare. Iubirea e simtita de poet ca revarsare a flacarii, ca o intensificare a vitalitatii, e contaminarea de sacru si daruire totala.
In tema poeziei se situeaza si natura care este mai saracacioasa si urbana, reprezentanta prin strazi pustii, ferestre inchise, plopi singuratici. Poezia capata o tonalitate trista chiar de la inceput. Eul liric fiind neinteles si cuprins de o flacara a iubirii.
Imbratiseaza un spatiu mai sumbru iar timpul se plaseaza pe doua planuri temporale, (trecut si present) in acest anturaj si cu trairi melencolice eul liric este coplesit de o gama de sentimente intunecate care vaziaza in timp. Atunci cindva el suferea si iubea cu o neliniste sufleteasca, dar acum el incearca niste sentimente de nepasare durere, tristete si singuratate sufleteasca.
Sugestiile universului identic se bazeaza in primul rind pe motivul iubirii si al tristetei care-l putem numi si un leitmotiv care semnifica o suferinta din cauza dragostei catre o fiinta. Superba imagine-metafora “candela iubirii” sugereaza intensitatea sentimentului trait care a dat nastere unei energii acaparatoare. Iubirea e simtita de poet ca revarsare a flacarii, ca o intensificare a vitalitatii, e contaminarea de sacru si daruire totala. Pe linga plopii fara sot - Mihai Eminescu infatiseaza ideele unei elegii erotice. Unde predomina tema iubirii si al suferintei. Anume titlul semnifica un gest al singuratatii “plopi fara sot” .
In tema poeziei se situeaza si natura care este mai saracacioasa si urbana, reprezentanta prin strazi pustii, ferestre inchise, plopi singuratici. Poezia capata o tonalitate trista chiar de la inceput. Eul liric fiind neinteles si cuprins de o flacara a iubirii.
Imbratiseaza un spatiu mai sumbru iar timpul se plaseaza pe doua planuri temporale, (trecut si present) in acest anturaj si cu trairi melencolice eul liric este coplesit de o gama de sentimente intunecate care vaziaza in timp. Atunci cindva el suferea si iubea cu o neliniste sufleteasca, dar acum el incearca niste sentimente de nepasare durere, tristete si singuratate sufleteasca.
Sugestiile universului identic se bazeaza in primul rind pe motivul iubirii si al tristetei care-l putem numi si un leitmotiv care semnifica o suferinta din cauza dragostei catre o fiinta. Superba imagine-metafora “candela iubirii” sugereaza intensitatea sentimentului trait care a dat nastere unei energii acaparatoare. Iubirea e simtita de poet ca revarsare a flacarii, ca o intensificare a vitalitatii, e contaminarea de sacru si daruire totala.
Solutia careului: Pe langa plopii fara sot 1
1
a
|
2
d
|
3
o
|
4
r
|
5
a
|
6
t
|
7
|
8
m
|
9
a
|
10
r
|
11
e
|
12
t
|
2 S
|
E
|
N
|
I
|
N
|
D
|
A
|
T
|
A
|
R
|
||
3
C
|
S
|
M
|
I
|
C
|
I
|
U
|
R
|
N
|
E
|
||
4
U
|
S
|
E
|
M
|
E
|
N
|
I
|
E
|
T
|
C
|
||
5
L
|
A
|
F
|
A
|
R
|
A
|
T
|
A
|
E
|
U
|
||
6
T
|
R
|
A
|
I
|
T
|
D
|
E
|
M
|
U
|
L
|
T
|
|
7
|
M
|
N
|
A
|
T
|
I
|
M
|
I
|
D
|
E
|
||
8
Z
|
I
|
T
|
Z
|
A
|
N
|
N
|
E
|
G
|
A
|
||
9
A
|
A
|
V
|
A
|
R
|
S
|
A
|
T
|
E
|
M
|
||
10
D
|
R
|
A
|
N
|
A
|
M
|
I
|
H
|
A
|
I
|
||
11
A
|
C
|
E
|
L
|
E
|
D
|
O
|
R
|
I
|
C
|
||
12
R
|
E
|
C
|
E
|
P
|
A
|
R
|
I
|
N
|
T
|
I
|
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu